W ostatnich latach coraz więcej gmin decyduje się na zakup elektrycznych samochodów. Takie pojazdy stają się coraz popularniejszym wyborem ze względu na ich niskie koszty eksploatacji oraz pozytywny wpływ na środowisko.
Niekwestionowanym liderem w tym aspekcie jest samorząd z Gogolina w powiecie krapkowickim (gmina Gogolin liczy ok 13 tysięcy mieszkańców) który już zainwestował i wciąż inwestuje w rozwój ekologicznej floty. Gminy, które decydują się na zakup elektrycznych samochodów, często podejmują tę decyzję z myślą o ochronie środowiska oraz redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Elektryczne samochody nie emitują spalin, co pozytywnie wpływa na jakość powietrza i zdrowie mieszkańców. Ponadto, ich eksploatacja jest tańsza niż w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych, dzięki niższym kosztom ładowania oraz mniejszym kosztom utrzymania.
Dwa ekologiczne auta
Kupno elektrycznych samochodów przez gminy ma także pozytywny wpływ na promocję nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym. Dzięki temu mieszkańcy gmin mogą być bardziej świadomi ekologicznych korzyści korzystania z elektrycznych pojazdów oraz być zachęcani do ich używania.
W rozwój ekologicznej floty inwestuje samorząd gminy Gogolin.
- Aktualnie Gminny Ośrodek Zdrowia w Gogolinie dysponuje dwoma samochodami elektrycznymi. Pierwszy został zakupiony w ramach projektu „Kompleksowa opieka nad osobami starszymi” i służy do przewozu seniorów na zabiegi oraz terapie - tłumaczy Katarzyna Lindhorst z Gogolina.
Drugi to samochód elektryczny marki Dacia Spring, z którego korzystają pracownicy Gminnego Ośrodka Zdrowia w Gogolinie. Ten pojazd realizuje usługi pielęgniarskie w miejscu zamieszkania pacjenta.
- Koszt pojazdu to 110 tysięcy złotych i został sfinansowany w całości przez gogoliński ośrodek zdrowia – dodaje Katarzyna Lindhorst.
Busy elektryczne
To jednak nie koniec inwestowania w ekologiczny transport. Na dniach na nasze ulice wyruszą busy elektryczne, które kursować będą na trasie pomiędzy gminą Gogolin a gminą Krapkowice.
- Zostały one zakupione przez Związek Powiatowo–Gminny „Jedź z nami”, którego członkami są m.in. gmina Gogolin i gmina Krapkowice. Na ten cel związek pozyskał środki finansowe z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – wyjaśnia Katarzyna Lindhorst.
Łącznie zakupiono 4 elektryczne autobusy, z czego dwa z nich będą kursowały pomiędzy Krapkowicami, a Gogolinem.
Budowa stacji
Dodatkowo niebawem w Gogolinie ruszy także budowa trzech stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Powstaną one: przy Placu Dworcowym obok Centrum Przesiadkowego, na parkingu przy Urzędzie Miejskim (od strony Gminnego Ośrodka Zdrowia) oraz przy al. Przyjaciół Dubendorf – przy basenie miejskim. Każda wyposażona będzie w dwa stanowiska ładowania. Administrować nimi będzie zewnętrzna firma posiadająca wszystkie niezbędne koncesje.
Kwestia zasadności wprowadzania elektrycznych środków transportu publicznego wybrzmiewa w ostatnim czasie coraz częściej. Zapytaliśmy przechodniów, czy samorządy powinny inwestować w elektryczny transport publiczny.
Andrzej z Krapkowic
Oczywiście, że gminy powinny inwestować w publiczny transport ekologiczny. Do końca nie przekonałem się jeszcze do elektrycznych samochodów, ale elektryczne autobusy jak najbardziej powinny być. Jest dzięki temu mniejsza emisja spalin no i poruszają się o wiele ciszej.
Artur ze Strzelec Opolskich
Wydaje się, że na pytanie, czy gminy powinny inwestować w elektryczny i ekologiczny transport, jest tylko jedna, że tak. Warto to robić chociażby z powodu czysto zdrowotnych i chyba też ekonomicznych. Przede wszystkim jednak warto to zrobić dla naszego zdrowia. Inwestowanie w taki transport może też być przykładem dla innych mieszkańców. Może to być właściwy kierunek.
Dariusz z Gogolina
Moim zdaniem gminy powinny zabiegać o ekologiczne środki transportu. Niektóre z nich już to robią, jak na przykład Gogolin, czy Krapkowice. Mam nadzieję, że z czasem tego typu pojazdów na naszych drogach będzie więcej, bo ich zastosowanie przekłada się na środowisko, ekologię i powietrze, jakim oddychamy. Plusów tego typu transportu jest jednak więcej, ale to o czym wspomniałem, jest chyba najważniejsze.
Inwestycje na przyszłość
Gogoliński samorząd sporo już zainwestował w rozwój ekologicznej floty. Niewykluczone, że zostaną zakupione kolejne pojazdy napędzane elektrycznym silnikiem. To jednak czy tak się stanie, w dużej mierze zależeć będzie od możliwości pozyskania dofinansowania zewnętrznego na ten cel.
Napisz komentarz
Komentarze