Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttp://transport-augustyn.pl/
czwartek, 21 listopada 2024 12:19
Przeczytaj:
Reklama https://www.facebook.com/profile.php?id=100031786016437
Reklama Senator RP Beniamin Godyla

Ekologiczna flota na drogach: czysto, wygodnie i tanio

Gminy, które decydują się na zakup elektrycznych samochodów, często podejmują tę decyzję z myślą o ochronie środowiska oraz redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Ekologiczna flota na drogach: czysto, wygodnie i tanio

Autor: fot. Gmina Gogolin

W ostatnich latach coraz więcej gmin decyduje się na zakup elektrycznych samochodów. Takie pojazdy stają się coraz popularniejszym wyborem ze względu na ich niskie koszty eksploatacji oraz pozytywny wpływ na środowisko. 

Niekwestionowanym liderem w tym aspekcie jest samorząd z Gogolina w powiecie krapkowickim (gmina Gogolin liczy ok 13 tysięcy mieszkańców) który już zainwestował i wciąż inwestuje w rozwój ekologicznej floty. Gminy, które decydują się na zakup elektrycznych samochodów, często podejmują tę decyzję z myślą o ochronie środowiska oraz redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Elektryczne samochody nie emitują spalin, co pozytywnie wpływa na jakość powietrza i zdrowie mieszkańców. Ponadto, ich eksploatacja jest tańsza niż w przypadku tradycyjnych samochodów spalinowych, dzięki niższym kosztom ładowania oraz mniejszym kosztom utrzymania.

Dwa ekologiczne auta

Kupno elektrycznych samochodów przez gminy ma także pozytywny wpływ na promocję nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań w transporcie publicznym. Dzięki temu mieszkańcy gmin mogą być bardziej świadomi ekologicznych korzyści korzystania z elektrycznych pojazdów oraz być zachęcani do ich używania.

W rozwój ekologicznej floty inwestuje samorząd gminy Gogolin. 

- Aktualnie Gminny Ośrodek Zdrowia w Gogolinie dysponuje dwoma samochodami elektrycznymi. Pierwszy został zakupiony w ramach projektu „Kompleksowa opieka nad osobami starszymi” i służy do przewozu seniorów na zabiegi oraz terapie  - tłumaczy Katarzyna Lindhorst z Gogolina.

Drugi to samochód elektryczny marki Dacia Spring, z którego korzystają pracownicy Gminnego Ośrodka Zdrowia w Gogolinie. Ten pojazd realizuje usługi pielęgniarskie w miejscu zamieszkania pacjenta. 

- Koszt pojazdu to 110 tysięcy złotych i został sfinansowany w całości przez gogoliński ośrodek zdrowia – dodaje Katarzyna Lindhorst.

Busy elektryczne

To jednak nie koniec inwestowania w ekologiczny transport. Na dniach na nasze ulice wyruszą busy elektryczne, które kursować będą na trasie pomiędzy gminą Gogolin a gminą Krapkowice. 

- Zostały one zakupione przez Związek Powiatowo–Gminny „Jedź z nami”, którego członkami są m.in. gmina Gogolin i gmina Krapkowice. Na ten cel związek pozyskał środki finansowe z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – wyjaśnia Katarzyna Lindhorst.

Łącznie zakupiono 4 elektryczne autobusy, z czego dwa z nich będą kursowały pomiędzy Krapkowicami, a Gogolinem. 

Budowa stacji

Dodatkowo niebawem w Gogolinie ruszy także budowa trzech stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Powstaną one: przy Placu Dworcowym obok Centrum Przesiadkowego, na parkingu przy Urzędzie Miejskim (od strony Gminnego Ośrodka Zdrowia) oraz przy al. Przyjaciół Dubendorf – przy basenie miejskim. Każda wyposażona będzie w dwa stanowiska ładowania. Administrować nimi będzie zewnętrzna firma posiadająca wszystkie niezbędne koncesje.

Kwestia zasadności wprowadzania elektrycznych środków transportu publicznego wybrzmiewa w ostatnim czasie coraz częściej. Zapytaliśmy przechodniów, czy samorządy powinny inwestować w elektryczny transport publiczny.

Andrzej z Krapkowic 

Oczywiście, że gminy powinny inwestować w publiczny transport ekologiczny. Do końca nie przekonałem się jeszcze do elektrycznych samochodów, ale elektryczne autobusy jak najbardziej powinny być. Jest dzięki temu mniejsza emisja spalin no i poruszają się o wiele ciszej. 

Artur ze Strzelec Opolskich 

Wydaje się, że na pytanie, czy gminy powinny inwestować w elektryczny i ekologiczny transport, jest tylko jedna, że tak. Warto to robić chociażby z powodu czysto zdrowotnych i chyba też ekonomicznych. Przede wszystkim jednak warto to zrobić dla naszego zdrowia. Inwestowanie w taki transport może też być przykładem dla innych mieszkańców. Może to być właściwy kierunek.

Dariusz z Gogolina 

Moim zdaniem gminy powinny zabiegać o ekologiczne środki transportu. Niektóre z nich już to robią, jak na przykład Gogolin, czy Krapkowice. Mam nadzieję, że z czasem tego typu pojazdów na naszych drogach będzie więcej, bo ich zastosowanie przekłada się na środowisko, ekologię i powietrze, jakim oddychamy. Plusów tego typu transportu jest jednak więcej, ale to o czym wspomniałem, jest chyba najważniejsze. 

Inwestycje na przyszłość

Gogoliński samorząd sporo już zainwestował w rozwój ekologicznej floty. Niewykluczone, że zostaną zakupione kolejne pojazdy napędzane elektrycznym silnikiem. To jednak czy tak się stanie, w dużej mierze zależeć będzie od możliwości pozyskania dofinansowania zewnętrznego na ten cel.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Podatnik. 02.07.2024 18:16
Tak samo tani jak i ekologiczny no ale przecież to z publicznych pieniędzy czyli ciężko pracujących Polaków. Urzędnicy powinni sami płacić za swoje fanaberie oparte na kłamliwej propagandzie lewicowej.

Adam Berent 28.06.2024 07:45
Burmistrz kazał napisac tendencyjny artykuł, aby wytłumaczyć zakup nieekonomicznego elwktrycznego złoma. Śmiech na sali.

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: GrześTreść komentarza: Co za bełkot... sprawdź trzeźwość zanim ponownie coś opublikujesz.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 09:09Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: Mieszkaniec gminyTreść komentarza: Bieda jak h w tym opolu coś wam powiem mamy najdroższe paliwo w krapkowicach złodzieje nas okradają płacimy podatki a ta banda nie umie nawet zasypać dziury niech przemalują nas do Śląskiego województwa!!Data dodania komentarza: 20.11.2024, 21:17Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: EmerytTreść komentarza: Nie rozumiem budowlańców dróg. Ja bym przywióż dwie wywrotki kamienia i zasypał dziurę. była by przejezdna droga. Po czasie jak przęsła by były gotowe to zamknął bym do remontu wysypany odcinek drogi.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 10:20Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: 321Treść komentarza: Ta tymczasowa przeprawa to będzie dramat jeżeli nie zostanie jakoś zabezpieczona przed tirami. Każdy wie jak sprawa wygląda w Łowkowicach - mimo zakazów codziennie przejeżdżają tam dziesiątki tirów. Policja ma na tą sprawę mocno wywalone, pojawią się raz na tydzień i zadowoleni, a tirowcy nadal z premedytacją łamią prawo.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 07:20Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: TTreść komentarza: Jaki przetarg? Są tryby nieko***urencyjne i przesła***i żeby je zastosować. Polecam aby ktoś w GDDKiA poczytał Ustawę PZP ze zrozumieniem.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 06:52Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: IreneuszTreść komentarza: Całowali PiS w dupę dlą koryta to kasy nie będzie połowa listopada mikołaja a przejazdu ni ma nieudaczniki na stołkach gdy tumany głosująData dodania komentarza: 20.11.2024, 05:43Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanie
Reklama