W ramach projektu „Klimatyczny Kiliński - Nowe Nawyki, Nowa Ziemia" w Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Kilińskiego w Krapkowicach przeprowadzono kompleksowy remont sali oraz zakupiono nowoczesny sprzęt edukacyjny. Do pracowni trafił m.in. komputer All in one, monitor multimedialny oraz mobilne laboratorium cyfrowe Einstein. Ponadto na wyposażeniu sali znalazły się urządzenia laboratoryjne, takie jak mikroskop terenowy, wytrząsarka laboratoryjna, miernik CO2, a także różnorodne materiały do badań pomiarowych.
Uczniowie krapkowickiej szkoły widzą potencjał nowej pracowni. Dostrzegają to nie tylko w jej wyposażeniu, ale zauważają, że za tymi edukacyjnymi pomocami jest coś więcej - możliwość pogłębienia proekologicznej świadomości dla tych, którzy jeszcze do końca jej nie posiadają.
- Czasami zwraca się nam uwagę, że dziś młodzi ludzie za bardzo przeżywają zmiany klimatyczne i spotykamy się z niezrozumieniem naszego proekologicznego nastawienia - przyznaje Katarzyna z LO im. Jana Kilińskiego w Krapkowicach. - Kompletnie tego go nie rozumiem. Wystarczy rozejrzeć się dookoła, aby zobaczyć, co dzieje się na naszej planecie. Teraz widoczny jest choćby problem smogu, co chwile pojawiają się jakieś alerty o przekroczonych normach jakości powietrza. To powinno nas nie tylko skłaniać do zamykania okien i unikania spacerów, ale konkretnego zwalczania tego problemu. Jestem pewna, że zajęcia w ekopracowni, rozmowy o odnawialnych źródłach energii, uświadamianie jak niekorzystne zmiany klimatyczne zachodzą na naszej planecie sprawią, że będzie nas więcej, a nasz głos będzie jeszcze bardziej słyszalny - dodaje.
- W naszej szkole realizowanych jest wiele działań z nastawieniem na rozumienie środowiska i wspieranie jego ochrony, a myślę, że nasza nowa pracownia pozwoli jeszcze bardziej pogłębiać eko-świadomość wraz ze zrozumieniem zjawisk klimatycznych - mówi uczennica krapkowickiego liceum.
Z kolei w Zespole Szkół im. Jana Pawła II w Zdzieszowicach za kwotę nieco ponad 90 tysięcy złotych powstała nowoczesna pracownia o tematyce Odnawialnych Źródeł Energii (OZE). Poza meblami do pracowni zakupiono nowoczesny sprzęt komputerowy i drukarki.
- Do stworzenia ekopracowni odnawialnych źródeł energii wykorzystano pomieszczenie po byłej bibliotece szkolnej, które zostało gruntownie wyremontowane, odmalowane w kolorach ziemi, oświetlenie wymieniono na energooszczędne (świetlówki ledowe) – mówi dyrektor Zespołu Szkół im. Jana Pawła II w Zdzieszowicach Małgorzata Nogalska. - Zamiast tablicy i kredy zakupiono monitor interaktywny. Tradycyjne ławki zastąpiono stołami mobilnymi, które można zestawiać w zależności od potrzeb uczestników zajęć, wybranych form i metod pracy.
Nie brakuje też urządzeń laboratoryjnych, takich jak Hydrofil I Pro, Hydrostik Pro, miernik energii odnawialnej, oraz różnorodne zestawy naukowe, m.in. modele energii odnawialnych, turbiny wodnej, wiatrowej oraz samochodu multi energy.
- Wyposażenie pracowni sprzyja efektywnej pracy w zespołach, a zakupione pomoce dydaktyczne i modele pozwalają na lepsze zrozumienie zjawisk związanych z odnawialnymi źródłami energii czy zmianami klimatycznymi – podkreśla Małgorzata Nogalska. - Pomagają też one budować lepszą społeczną świadomość na temat OZE od najmłodszych lat oraz kształtować postawy proekologiczne.
Warto podkreślić, że ściany pracowni zaaranżowali sami uczniowie, kształcący się w zawodzie technik grafiki i poligrafii cyfrowej. Znajdują się na nich prace graficzne i zdjęcia o tematyce przyrodniczej, ekologicznej i OZE. Uczniowie stworzyli także szkolne logo ekopracowni OZE.
- Edukacja odbywa się poprzez doświadczenia, co rozbudza u uczestników ciekawość i chęć do dalszej nauki – mówi dyrektor zdzieszowickiej szkoły. - Prowadzi je nauczycielka fizyki, która ma ukończone studia podyplomowe w zakresie odnawialnych źródeł energii a także nauczycielka biologii i chemii.
Całe grono pedagogiczne zdzieszowickiej placów jest zgodnie, co do tego, jak ważne i potrzebne jest edukowanie młodych ludzi w kontekście odnawialnych źródeł energii oraz zmian zachodzących w klimacie.
- Wiedzą to nauczyciele, uczniowie i rodzice – podkreśla dyrektor ZS w Zdzieszowicach. - Obecnie istnieje konieczność podejmowania szerokich działań w trosce o ochronę środowiska, w szczególności poprzez ograniczenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co możemy zrobić korzystając m.in. z odnawialnych źródeł energii. Z całą pewnością jest to tańsze i bardziej ekologiczne rozwiązanie, niż wykorzystywanie tradycyjnych źródeł energii. Jednak świadomość ekologiczna, wiedza w zakresie rodzajów i korzyści dla klimatu wynikających ze stosowania OZE, w zakresie różnych rozwiązań praktycznych dostępnych na rynku powinna być kształtowana i dostarczana od najmłodszych lat. Temu ma służyć stworzenie ekopracowni OZE w naszej szkole – dodaje Małgorzata Nogalska.
Swojego zadowolenia nie kryją też sami uczniowie zdzieszowickiej szkoły.
- Przeprowadzanie realnych badań, eksperymentów i analiz, to dla nas najciekawsza metoda prowadzenia zajęć i najlepszy z możliwych sposobów, aby zobrazować i zrozumieć zachodzące w środowisku procesy, zmian klimatycznych miedzy innymi ich przyczyn i skutków – przyznaje uczeń ZS w Zdzieszowicach.
Zgodnie z hasłem przyświecającym realizowanym projektom ekopracownie bez wątpienia stanowić będą zielone serca obu prowadzonych przez powiat krapkowicki szkół.
Mateusz Dąbrowski
Napisz komentarz
Komentarze