Wielka plama śmieci wielkości dwóch tirów dryfuje właśnie po oceanie. To nie fikcja, lecz stan faktyczny na Pacyfiku. Niepewność, do którego kosza wrzucić produkty, może przyczyniać się do złego segregowania i zwiększania skali problemu np. na Pacyfiku czy Bałtyku. Kiedy 18-letnia Karolina Kulosa usłyszała o tej plamie śmieci, postanowiła działać i wspólnie z koleżankami z II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu stworzyły projekt „Ekologia łączy pokolenia”. Zaczęły od najbliższego otoczenia — akcji edukacyjnych na temat dbania o środowisko oraz recyklingu, który odgrywa ważną rolę w zapobieganiu tworzenia się kolejnych tego typu miejsc.
- Jesteśmy generacją, która stanie przed wyzwaniem zmierzenia się z konsekwencjami zanieczyszczenia środowiska. Konieczna jest szybka zmiana postaw społeczeństwa wobec tego tematu – mówi Karolina Kulosa. - Uważam, że należy zacząć edukować dzieci już od najmłodszych lat o tym, jakie zagrożenia czyhają na planetę oraz o recyklingu. Dlatego zorganizowaliśmy zajęcia dla przedszkolaków wzbogacone o gry edukacyjne oraz dla innych grup wiekowych, takie jak prelekcje dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Nauka w przypadku dzieci jest trudniejsza, ponieważ szybko tracą uwagę, dlatego trzeba ją połączyć z zabawą, aby łatwiej było im zrozumieć trudne pojęcia. W starszych grupach wiekowych motywacją do nauki były quizy, w których najczęściej pytano o segregację odpadów. Przykładowo, przedszkolaków zaangażowaliśmy w segregację odpadów poprzez zabawę z kolorowymi chustami, które pomogły im lepiej zapamiętać kolory koszy. Na koniec zajęć grałyśmy z dziećmi w recyklingowe kręgle wykonane z plastikowych butelek.
Pokoleniowa zmiana mentalności
Organizator największej olimpiady projektów społecznych w Polsce zaznacza, że ekologia jest wśród czterech tematów, którymi najczęściej zajmuje się młodzież.
- Z roku na rok widzimy stałe zainteresowanie tematem ekologii. Zupełnie nas to nie dziwi, ponieważ wiemy z rozmów z młodzieżą, że przyszłość planety i dbanie o zdrowe powietrze, czystą wodę i dobrą żywność jest dla nich nie tylko ważne, ale i kluczowe, aby myśleć o swojej najbliższej przyszłości - mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii. - Często mówią mi, że chcieliby, aby wody starczyło na kolejne pokolenia, a możliwość wakacji kojarzyła się z pięknym krajobrazem. Z jednej strony to przygnębiające, ale z drugiej widzimy, jak aktywnie w tym zakresie działają, odpowiadając na zastane problemy tego świata.
Młodzi dbają o przyszłość
Zaangażowanie nastolatków pokazuje, że mają chęć do tworzenia nowych inicjatyw i walki o przyszłość. Zaangażowaną młodzież wspiera Lidl Polska wraz z Fundacją Zwolnieni z Teorii, dlatego odbył się program „Mniej plastiku”.
- Zależało nam na tym, aby powstała inicjatywa, która umożliwiłaby młodzieży wyrażenie swojego zdania i zabranie głosu w ważnych dla nich kwestiach. Widzimy, że tematyka ekologii i recyklingu jest bliska młodym, o czym świadczą liczne zgłoszenia projektów w tym obszarze - wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska. - Jako Lidl Polska w ramach strategii REset Plastic konsekwentnie realizujemy wizję „Mniej plastiku — obieg zamknięty”. Zobowiązaliśmy się do redukcji zużycia plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, a także promujemy gospodarkę obiegu zamkniętego i związane z nią wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. Dialog i wspólne szukanie rozwiązań pokazuje nam, że młode pokolenie jest świadome wyzwań współczesnego świata oraz poczuwa się do odpowiedzialności za planetę. Młodzi chcą zmienić świat i nie trzeba ich do tego przekonywać.
Napisz komentarz
Komentarze