Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 maja 2024 10:40
Przeczytaj:
Reklama https://gumienny.eu/
Reklama https://www.bskrapkowice.pl/
Reklama Senator RP Beniamin Godyla

Zdrowa planeta dla przyszłych pokoleń. Młodzi w opolskim biorą sprawy w swoje ręce

Nowe ubrania, długopisy czy zabawki mogą powstać z recyklingowanego plastiku. Tak się jednak nie dzieje, bo wielu ludzi nie segreguje śmieci. Alarmujące dane są takie, że tylko ok. 40 proc. opakowań z tworzyw sztucznych było poddawanych recyklingowi w Unii Europejskiej w 2020 roku. Młodzi widzą to i reagują, namawiając starsze pokolenia i rówieśników do „otrząśnięcia się ze śmieci”. W ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii zrealizowali prawie 160 projektów ekologicznych w całym kraju, w tym aż 18 specjalnych projektów w ramach programu „Mniej plastiku”. W województwie opolskim działało łącznie 81 uczestników.
Zdrowa planeta dla przyszłych pokoleń.  Młodzi w opolskim biorą sprawy w swoje ręce
zdjęcie poglądowe

Wielka plama śmieci wielkości dwóch tirów dryfuje właśnie po oceanie. To nie fikcja, lecz stan faktyczny na Pacyfiku. Niepewność, do którego kosza wrzucić produkty, może przyczyniać się do złego segregowania i zwiększania skali problemu np. na Pacyfiku czy Bałtyku. Kiedy 18-letnia Karolina Kulosa usłyszała o tej plamie śmieci, postanowiła działać i wspólnie z koleżankami z II Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Kędzierzynie-Koźlu stworzyły projekt „Ekologia łączy pokolenia”. Zaczęły od najbliższego otoczenia — akcji edukacyjnych na temat dbania o środowisko oraz recyklingu, który odgrywa ważną rolę w zapobieganiu tworzenia się kolejnych tego typu miejsc. 

- Jesteśmy generacją, która stanie przed wyzwaniem zmierzenia się z konsekwencjami zanieczyszczenia środowiska. Konieczna jest szybka zmiana postaw społeczeństwa wobec tego tematu – mówi Karolina Kulosa. - Uważam, że należy zacząć edukować dzieci już od najmłodszych lat o tym, jakie zagrożenia czyhają na planetę oraz o recyklingu. Dlatego zorganizowaliśmy zajęcia dla przedszkolaków wzbogacone o gry edukacyjne oraz dla innych grup wiekowych, takie jak prelekcje dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Nauka w przypadku dzieci jest trudniejsza, ponieważ szybko tracą uwagę, dlatego trzeba ją połączyć z zabawą, aby łatwiej było im zrozumieć trudne pojęcia. W starszych grupach wiekowych motywacją do nauki były quizy, w których najczęściej pytano o segregację odpadów. Przykładowo, przedszkolaków zaangażowaliśmy w segregację odpadów poprzez zabawę z kolorowymi chustami, które pomogły im lepiej zapamiętać kolory koszy. Na koniec zajęć grałyśmy z dziećmi w recyklingowe kręgle wykonane z plastikowych butelek.

Pokoleniowa zmiana mentalności 
Organizator największej olimpiady projektów społecznych w Polsce zaznacza, że ekologia jest wśród czterech tematów, którymi najczęściej zajmuje się młodzież. 

- Z roku na rok widzimy stałe zainteresowanie tematem ekologii. Zupełnie nas to nie dziwi, ponieważ wiemy z rozmów z młodzieżą, że przyszłość planety i dbanie o zdrowe powietrze, czystą wodę i dobrą żywność jest dla nich nie tylko ważne, ale i kluczowe, aby myśleć o swojej najbliższej przyszłości - mówi Emir Chahed z Fundacji Zwolnieni z Teorii. - Często mówią mi, że chcieliby, aby wody starczyło na kolejne pokolenia, a możliwość wakacji kojarzyła się z pięknym krajobrazem. Z jednej strony to przygnębiające, ale z drugiej widzimy, jak aktywnie w tym zakresie działają, odpowiadając na zastane problemy tego świata.

Młodzi dbają o przyszłość
Zaangażowanie nastolatków pokazuje, że mają chęć do tworzenia nowych inicjatyw i walki o przyszłość. Zaangażowaną młodzież wspiera Lidl Polska wraz z Fundacją Zwolnieni z Teorii, dlatego odbył się program „Mniej plastiku”.

- Zależało nam na tym, aby powstała inicjatywa, która umożliwiłaby młodzieży wyrażenie swojego zdania i zabranie głosu w ważnych dla nich kwestiach. Widzimy, że tematyka ekologii i recyklingu jest bliska młodym, o czym świadczą liczne zgłoszenia projektów w tym obszarze - wyjaśnia Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska. - Jako Lidl Polska w ramach strategii REset Plastic konsekwentnie realizujemy wizję „Mniej plastiku — obieg zamknięty”. Zobowiązaliśmy się do redukcji zużycia plastiku wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, a także promujemy gospodarkę obiegu zamkniętego i związane z nią wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu. Dialog i wspólne szukanie rozwiązań pokazuje nam, że młode pokolenie jest świadome wyzwań współczesnego świata oraz poczuwa się do odpowiedzialności za planetę. Młodzi chcą zmienić świat i nie trzeba ich do tego przekonywać.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama