Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttp://transport-augustyn.pl/
czwartek, 21 listopada 2024 13:21
Przeczytaj:
Reklama https://www.facebook.com/profile.php?id=100071770661293
Reklama https://www.bskrapkowice.pl/

Papiernicze Krapkowice

Historia Krapkowic z przełomu XIX i XX wieku jest ściśle związana z wydarzeniem, które miało ogromny wpływ na rozwój tego regionu - otwarciem linii kolejowej Kolei Prudnicko-Gogolińskiej w roku 1896. To ważne połączenie nie tylko umożliwiło szybsze podróżowanie, ale przede wszystkim zapoczątkowało nowy etap rozwoju przemysłu w Krapkowicach.
Papiernicze Krapkowice

Źródło: www.obuwniczyszlak.krapkowice.pl

Dzięki tej inwestycji miasto stało się atrakcyjną lokalizacją dla różnych gałęzi przemysłu, a szczególnie dla branży papierniczej, która znalazła tu korzystne warunki dla swojego rozwoju. Wraz z otwarciem linii kolejowej, ówczesne Krappitz zyskało nowy impuls, który pozwolił na wykorzystanie bogactw przyrody i zasobów dostępnych w regionie. Szczególnie atrakcyjnym aspektem dla przemysłu papierniczego były trzy czynniki, a mianowicie dostęp do dużej ilości wody, dostępność taniej siły roboczej a co najważniejsze duże zasoby leśne. Te elementy stanowiły klucz do sukcesu dla zakładów papierniczych, które miały wykorzystać te atuty do swojej działalności.

Jednym z pierwszych kroków w rozwoju przemysłu papierniczego w Krapkowicach było założenie fabryki papieru przez spółkę Niess u. Werle z Wrocławia w 1899 roku. W wyniku intensywnych prac budowlanych, w maju 1901 roku rozpoczęła pracę pierwsza maszyna papiernicza o szerokości roboczej 260 cm. Kolejnym etapem było przekształcenie zakładu w samodzielną spółkę pod nazwą Papierfabrik Krappitz AG, co stało się w 1905 roku.

W 1903 roku, hrabia Hugo Lazy Arthur Henckel von Donnersmarck nabył działkę obok fabryki papieru i zainicjował zakład produkcji celulozy siarczynowej. Rozwój tej gałęzi przemysłu był również imponujący - w latach 1905-1906 zakład rozbudowano o wydział papierniczy, w którym działało aż pięć maszyn produkujących różnorodne rodzaje papierów, w tym worki papierowe.

Trzecia fabryka papiernicza w Krapkowicach powstała też w 1903 roku, założona przez hrabiego Heinricha von Haugwitza-Hardenberga-Reventlow. Fabryka specjalizowała się w produkcji tektury i papy. Dzięki tym inwestycjom, Krapkowice zaczęły stawać się nowoczesnym ośrodkiem przemysłowym, przyciągając inwestorów i tworząc miejsca pracy.
Okres przed I wojną światową był czasem intensywnego wzrostu i rozwoju krapkowickiego przemysłu papierniczego. Po modernizacjach i rozbudowach, w roku 1911 uruchomiono maszynę o szerokości roboczej 360 cm, co umocniło pozycję fabryki jako jednego z głównych producentów papieru w Niemczech. Papierfabrik Krappitz AG znalazła się w czołówce niemieckich potentatów, produkując aż do 94 ton papieru gazetowego oraz wysokiej jakości papieru drukarskiego i ilustracyjnego dziennie.

Regularne wpływy z podatków umożliwiły rozbudowę i ulepszanie miejskiej infrastruktury. Sytuacja finansowa mieszkańców stale się poprawiała, co zaowocowało rozwojem sektora handlu i usług. W roku 1920 fabrykę papieru Papierfabrik Krappitz AG przejęła firma Hartmann u. Co. G.m.b.H. ze Szczecina. Dwa lata później, ten sam los spotkał krapkowickie zakłady należące do hrabiego Henckla von Donnersmarcka. Nowy właściciel złączył obie fabryki, tworząc przedsiębiorstwo Natronzellstoff und Papierfabriken A.G., które jest znane skrótem Natronag. W roku 1938 doszło do fuzji koncernu Hartmanna z firmą Waldhoff AG z siedzibą w Berlinie poprzez wykup akcji.

Niestety, rok 1945 przyniósł poważne zniszczenia podczas działań wojennych i następnie grabieże oddziałów Armii Czerwonej. Jednak po przejęciu Krapkowic przez administrację polską 10 maja 1945 roku, rozpoczął się proces odbudowy i uruchamiania przemysłu. Stan obiektów i wyposażenia fabryki tektury von Haugwitza uniemożliwił jednak wznowienie produkcji, co zaowocowało utworzeniem w 1951 roku Zakładów Remontowo-Montażowych Przemysłu Papierniczego. 

Krapkowickie Zakłady Papiernicze powróciły do działalności w 1947 roku, kiedy to powołano przedsiębiorstwo państwowe z siedzibą w Kaletach. Dzięki ciągłej rozbudowie i modernizacji, krapkowicka papiernia utrwaliła swoją pozycję jako jeden z wiodących producentów celulozy, papierów pakowych, worków i sznurków papierowych oraz innych produktów papierniczych w Polsce.

W 1991 roku Zakłady Papiernicze w Krapkowicach przekształcono w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a w 2002 roku stały się częścią fińskiej grupy Metsa Tissue. Osiągnięcie tego etapu to rezultat wytrwałych działań restrukturyzacyjnych i dostosowania do zmieniającego się rynku. W ciągu wielu lat działalności, krapkowickie papiernie skoncentrowały się na rozwoju produkcji papierów higienicznych, a produkcję worków papierowych i celulozy stopniowo ograniczono i zlikwidowano. To długi proces przemian, który pozwolił zachować konkurencyjność i utrzymać się na rynku.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: GrześTreść komentarza: Co za bełkot... sprawdź trzeźwość zanim ponownie coś opublikujesz.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 09:09Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: Mieszkaniec gminyTreść komentarza: Bieda jak h w tym opolu coś wam powiem mamy najdroższe paliwo w krapkowicach złodzieje nas okradają płacimy podatki a ta banda nie umie nawet zasypać dziury niech przemalują nas do Śląskiego województwa!!Data dodania komentarza: 20.11.2024, 21:17Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: EmerytTreść komentarza: Nie rozumiem budowlańców dróg. Ja bym przywióż dwie wywrotki kamienia i zasypał dziurę. była by przejezdna droga. Po czasie jak przęsła by były gotowe to zamknął bym do remontu wysypany odcinek drogi.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 10:20Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: 321Treść komentarza: Ta tymczasowa przeprawa to będzie dramat jeżeli nie zostanie jakoś zabezpieczona przed tirami. Każdy wie jak sprawa wygląda w Łowkowicach - mimo zakazów codziennie przejeżdżają tam dziesiątki tirów. Policja ma na tą sprawę mocno wywalone, pojawią się raz na tydzień i zadowoleni, a tirowcy nadal z premedytacją łamią prawo.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 07:20Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: TTreść komentarza: Jaki przetarg? Są tryby nieko***urencyjne i przesła***i żeby je zastosować. Polecam aby ktoś w GDDKiA poczytał Ustawę PZP ze zrozumieniem.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 06:52Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: IreneuszTreść komentarza: Całowali PiS w dupę dlą koryta to kasy nie będzie połowa listopada mikołaja a przejazdu ni ma nieudaczniki na stołkach gdy tumany głosująData dodania komentarza: 20.11.2024, 05:43Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanie
Reklama