Rada podjęła uchwałę o zamiarze likwidacji podczas sesji 26 stycznia. Jak zapisano w jej treści, uczniom zapewnia się możliwość ewentualnej kontynuacji nauki w szkołach prowadzonych przez powiat krapkowicki. Mowa tu o tych osobach, które musiałyby powtarzać klasę lub powtarzać maturę. W uzasadnieniu decyzji przypomina się, iż prowadzenie szkoły ponadpodstawowej jest zadaniem własnym powiatu, „a tym samym nie jest obligatoryjnym zadaniem samorządu gminnego”. W 2009 roku zgodnie z zawartym porozumieniem gmina przejęła prowadzenie placówki od powiatu na czas nieokreślony. Gmina w ciągu tych lat poniosła ogromne nakłady na prowadzenie liceum: wyliczono, iż tylko w latach 2018-2022 musiała dołożyć z budżetu na nie środki własne w wysokości 6 693 731 zł.
„Na przestrzeni ostatnich lat zmniejsza się liczba uczniów w szkole oraz nauczycieli, tym samym zmniejszyła się otrzymywana część oświatowa subwencji ogólnej, a zwiększył się koszt na 1 ucznia. Udział środków własnych w wydatkach ogólnych na prowadzenie szkoły ulega stałemu zwiększaniu: w 2018 r. było to 53,23%, w 2019 - 46,40%, w 2020 - 42,81%, w 2021 - 57,61%, w 2022 – 63,33%” – czytamy w uzasadnieniu uchwały. Są też zestawienia liczb uczniów. W 2019 r. było ich 149, ale już za rok – 90. W roku 2021 – tylko 55, a w 2022 – 29… Na sesji mówiono, że decyzja o zamiarze likwidacji jest trudna i przykra, trzeba się jednak kierować dobrem dzieci i uczniów publicznych szkół podstawowych i przedszkoli. W pierwszej kolejności samorząd zobowiązany jest zapewnić finansowanie tych zadań z zakresu edukacji publicznej, które są obowiązkowe, natomiast z roku na rok oświata stanowi coraz większe obciążenie.
Zanim skomentujesz przeczytaj całość w aktualnym wydaniu Tygodnika Krapkowickiego z 31 stycznia - e-wydanie dostępne tutaj.
Napisz komentarz
Komentarze