Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttp://transport-augustyn.pl/
piątek, 22 listopada 2024 02:45
Przeczytaj:
Reklama https://pebit.pl/
Reklama https://www.wirtualnaprosperita.pl/

Gogolińskie „białe złoto”

Gogolin znany jest w całej Polsce dzięki piosence o historii Karolinki i Karliczka, ale to małe miasteczko swoją sławę już dwa wieki temu zyskało dzięki czemuś innemu. „Białe złoto” jest produktem przemysłu wapienniczego, który przyczynił się do rozwoju miejscowości.
Gogolińskie „białe złoto”

Jeszcze do pierwszej połowy XIX wieku Gogolin był typową wsią, w której mieszkańcy żyli głównie z rolnictwa. Przedłużenie linii kolejowej między Wrocławiem a Górnym Śląskiem na początku lat 40. tego wieku zaowocowało również rozwojem Gogolina. Aby zbudować linię kolejową, trzeba było wyciąć duże obszary lasu. Do tej pracy zatrudniano więc wielu rolników z Gogolina. Linia łącząca Opole z Królewską Hutą została otwarta 2 listopada 1845 roku, a dworzec kolejowy oddano do użytku dwa miesiące później. 

Gogolin był małą wioską znajdującą się w dawnym powiecie Strzelce Opolskie. Kolej to był dopiero początek, bo Gogolin szybko stał się centrum rozwoju przemysłowego na Śląsku. Natura obdarzyła wieś ogromnym darem, dlatego w Gogolinie i całej okolicy znajdowały się duże pokłady wapna. Do połowy XIX wieku w regionie istniało kilka małych prywatnych pieców wapiennych na własny użytek. Lata 1846-48 były punktem zwrotnym, w dziejach Gogolina zaczęły zachodzić dynamiczne zmiany. Wzrastający popyt na kamień wapienny w wielu gałęziach przemysłu i naturalne zasoby Gogolina przyczyniły się do tego, że w 1847 r. zaczęli napływać do miasteczka pierwsi zewnętrzni inwestorzy. Byli to w głównej mierze protestanci i Żydzi. Przyjeżdżali badać grunt, a następnie kupowali od mieszkańców pokaźne działki zasobne w wapień i budowali szybowe piece.

Mieszkańcy Gogolina masowo zatrudniali się w pierwszych zakładach wapienniczych, zarabiając tak na chleb powszedni. Regina Kala-Szulc w książce „Z dziejów Gogolina. Śladami gogolińskich Żydów 1845-1945” opisuje pracę w zakładach wapiennych: „Białą skałę eksploatowali ręcznie, przy pomocy najprostszych narzędzi, posługując się jedynie łomami, klinami, kilofami, łopatami i młotami. Praca w kamieniołomach była wieloetapowa i niezwykle ciężka.” W kamieniołomach pracowała nawet młodzież, a także kobiety, pracowali zarówno przy odkrywce, jak i „w skale”. Inwestorzy odkryli w Gogolinie swoją szansę na biznes. Z anonsów prasowych wynika nawet, jak pisze Kala-Szulc, że inwestorzy niemalże prześcigali się w tempie budowy nowych pieców w Gogolinie. W 1855 roku było już ponad 20 pieców wapiennych i to w tym też roku właściciele wapienników utworzyli związek Gogoliner und Gorasdzer Kalk- und Produkten Comptoir (Gogolińsko-Górażdżański Kantor Wapna i Pochodnych). Zarząd stanowili Max Bodländer, Carl Bunke i Wilhelm Röther. Wciąż nowe dymiące kolosy zaczęły wznosić się nad miejscowością – w latach 70. i 80. było ich już kilkadziesiąt. Oprócz licznych inwestorów żydowskich, nawet hrabia Ballestrem z Rudy Śląskiej zlecił wybudowanie trzech wapienników. Z biegiem lat przybywało coraz więcej zakładów wapienniczych, a Gogolin stał się miastem przemysłowym, do którego przybywało coraz więcej specjalistów z innych rejonów Niemiec. Wioska Gogolin zatraciła swój dotychczasowy charakter rolniczy, a uzyskała status miejscowości przemysłowej.

Najbardziej znane i do dzisiaj dobrze zachowane wapienniki należące do Wilhelma Dombrowsky’ego. Wygrał on przetarg na pole leżące niedaleko dzisiejszej ulicy Strzeleckiej. Zaczął prężnie inwestować w rozwój przemysłu wapienniczego i cementowego. Tuż przy linii kolejowej zbudował cztery piece szybowe jednokomorowe związane w zespół kładką. Dombrowsky prowadził także skład opolskiego cementu portlandzkiego oraz prowadził własną fabrykę wyrobów cementowych. Obok pieców Dombrowsky’ego znajdowały się już piece Carla Bunke. W 1888 roku oba zakłady zostały połączone i zakupione przez firmę Kaufsvereinigung GmbH. W skład zakładów wapienniczych wchodziła pierwsza w dzisiejszym województwie opolskim elektrownia, 13 pieców wapiennych, warsztaty, budynki biurowe i bocznica kolejowa. Ostatnie wapno wypalono w 1987 roku, a w 1992 roku zakłady zostały całkowicie zamknięte. Wapienniki Dombrowsky’ego są jedynymi zachowanymi w dobrym stanie piecami wapienniczymi, które przypominają o 120-letniej historii przemysłowej Gogolina. 

Zadanie współfinansowane z budżetu powiatu krapkowickiego.

Szczegóły i więcej informacji z powiatu krapkowickiego w aktualnym wydaniu Tygodnika Krapkowickiego z 2 sierpnia - e-wydanie dostępne tutaj.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: GrześTreść komentarza: Co za bełkot... sprawdź trzeźwość zanim ponownie coś opublikujesz.Data dodania komentarza: 21.11.2024, 09:09Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: Mieszkaniec gminyTreść komentarza: Bieda jak h w tym opolu coś wam powiem mamy najdroższe paliwo w krapkowicach złodzieje nas okradają płacimy podatki a ta banda nie umie nawet zasypać dziury niech przemalują nas do Śląskiego województwa!!Data dodania komentarza: 20.11.2024, 21:17Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: EmerytTreść komentarza: Nie rozumiem budowlańców dróg. Ja bym przywióż dwie wywrotki kamienia i zasypał dziurę. była by przejezdna droga. Po czasie jak przęsła by były gotowe to zamknął bym do remontu wysypany odcinek drogi.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 10:20Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: 321Treść komentarza: Ta tymczasowa przeprawa to będzie dramat jeżeli nie zostanie jakoś zabezpieczona przed tirami. Każdy wie jak sprawa wygląda w Łowkowicach - mimo zakazów codziennie przejeżdżają tam dziesiątki tirów. Policja ma na tą sprawę mocno wywalone, pojawią się raz na tydzień i zadowoleni, a tirowcy nadal z premedytacją łamią prawo.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 07:20Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: TTreść komentarza: Jaki przetarg? Są tryby nieko***urencyjne i przesła***i żeby je zastosować. Polecam aby ktoś w GDDKiA poczytał Ustawę PZP ze zrozumieniem.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 06:52Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanieAutor komentarza: IreneuszTreść komentarza: Całowali PiS w dupę dlą koryta to kasy nie będzie połowa listopada mikołaja a przejazdu ni ma nieudaczniki na stołkach gdy tumany głosująData dodania komentarza: 20.11.2024, 05:43Źródło komentarza: GDDKiA: Most na Osobłodze szybko nie powstanie
Reklama