Poprawny wniosek to podstawa
Doradcy do spraw emerytalno-rentowych w opolskich placówkach ZUS twierdzą, że w wielu wnioskach składanych przez zainteresowanych o tzw. rentą wdowią wskazane są niewłaściwe odpowiedzi. Ponadto klienci pomijają część ważnych rubryk i w ogóle ich nie wypełniają. To może skutkować wydaniem przez ZUS decyzji odmawiającej prawa do dwóch świadczeń czyli tego co składa się na rentę wdowią albo znacznie wydłużyć postępowanie w tej sprawie.
- Na przykład wiele błędów pojawia się na trzeciej stronie wniosku o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną w części „Oświadczenia wnioskodawcy”. Klienci, którzy mają już przyznaną z ZUS-u emeryturę lub inne świadczenie w punkcie „Mam przyznane inne świadczenie lub mam złożony wniosek o inne świadczenie i oczekuję na decyzję w tej sprawie” zaznaczają odpowiedź „nie”. To jest błąd i taka odpowiedź może spowodować wydanie decyzji odmownej. Jeśli wnioskujący ma już przyznaną emeryturę, rentę lub inne świadczenie z ZUS-u, to należy zaznaczyć „tak”, bo warunkiem do renty wdowiej jest posiadanie prawa do co najmniej dwóch świadczeń – wyjaśnia Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego.
Jak tłumaczą przedstawiciele ZUS, w przytoczonym pytaniu chodzi o to, czy klient ma przyznane swoje świadczenie (np. emeryturę), które zostało zawieszone, bo kiedyś wybrał rentę rodzinną – jako korzystniejsze finansowo świadczenie. To samo dotyczy sytuacji, gdy klienci dopiero składają wniosek o swoje świadczenie. Jeśli ktoś miał prawo do swojej emerytury, ale została zawieszona, albo złożył wniosek o przyznanie swojego świadczenia, bo do tej pory nie występował o nie – to wówczas trzeba zaznaczyć odpowiedź „tak”. Odpowiedź na „nie” powoduje, że klient nie spełnia warunku do przyznania renty wdowiej. Dlatego warto uważnie i bez pośpiechu przeanalizować wniosek, by udzielić właściwych odpowiedzi.
Inne ważne dane, które należy rzetelnie podać to wskazanie rachunku bankowego, na który ZUS ma przelewać pieniądze za łączone świadczenia. To rubryka na 4 stronie wniosku o tzw. rentę wdowią.
To ważna rubryka, której nie należy pomijać. Brak numeru konta lub podanie nieprawidłowego bądź niepełnego numeru rachunku bankowego może wstrzymać albo opóźnić wypłatę pieniędzy.
Zanim skomentujesz przeczytaj całość w aktualnym wydaniu Tygodnika Krapkowickiego z 4 lutego - e-wydanie dostępne tutaj.
Napisz komentarz
Komentarze