Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttp://transport-augustyn.pl/
środa, 27 listopada 2024 20:42
Przeczytaj:
Reklama https://www.facebook.com/profile.php?id=100031786016437
Reklama Senator RP Beniamin Godyla

Zabezpieczają tysiące pocisków rocznie

Z zastępcą dowódcy patrolu saperskiego 1. Brzeskiego Pułku Saperów im. Tadeusza Kościuszki mł. chor. Radosławem Muchą rozmawia Michał Mandola.
Zabezpieczają tysiące pocisków rocznie

Źródło: 1. Brzeski Pułk Saperów

- Historia 1. Brzeskiego Pułku Saperów im. Tadeusza Kościuszki jest bardzo ciekawa. Ze źródeł historycznych wynika, że jednostka została założona już w 1944 roku, a więc podczas II wojny światowej. Czy mógłby Pan opowiedzieć pokrótce o dziejach jednostki?

- 1. Inżynieryjną Brygadę Saperów (bo tak kiedyś nazywał się pułk) rozpoczęto formować 1 kwietnia 1944 roku w miejscowości Lebiedino na terenie obecnej Ukrainy. Od 15 lipca 1944 r. brygada brała udział w działaniach bojowych: budowie mostów, zabezpieczeniu forsowania rzek, rozminowaniu. Brygada uczestniczyła w walkach o Warszawę, zabezpieczała forsowanie Wisły w rejonie Saskiej Kępy. 30 września saperzy 11. batalionu ewakuowali 22 powstańców. Po upadku Powstania Warszawskiego brygada wykonywała zadania na zapleczu, polegające na rozminowaniu, utrzymaniu i remoncie dróg. 19 lutego 1945 roku za wkład w wyzwolenie i rozminowanie Warszawy brygada otrzymała miano Warszawskiej, czyli 1. Warszawskiej Brygady Inżynieryjno-Saperskiej. W marcu 1945 roku brygada uczestniczyła w walkach o Kołobrzeg, następnie w operacji berlińskiej. Koniec wojny zastał brygadę 8 maja 1945 roku w Szonwalde. W czasie działań wojennych zostało zabitych 202 żołnierzy brygady, 56 zostało rannych i zaginionych. Po wojnie brygada przystąpiła do rozminowania Pomorza i Prus Zachodnich, a we wrześniu 1945 roku została skierowana do rozminowania Górnego Śląska. W okresie od 16 do 19 stycznia brygadę przegrupowano do miasta Brzeg, gdzie pozostaje do dnia dzisiejszego pod nazwą 1. Brzeskiego Pułku Saperów.

- Dziś działania podejmowane przez jednostkę saperską wyglądają zupełnie inaczej niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu, bo w akcjach wykorzystywany jest nowoczesny sprzęt i roboty. Jak dziś wygląda przebieg typowej akcji podejmowanej przez brzeskich saperów?

- Faktycznie z biegiem lat sposoby, metody oraz pewne taktyki uległy zmianie. W znacznej mierze dotyczy to ciągłego dążenia do poprawy bezpieczeństwa pracy saperów oraz osób (służb) uczestniczących w realizacji takiego działania. Warto tu wspomnieć o zmianach sprzętu (parametrów), którym pracują nasi żołnierze. Duże znaczenie mają pojazdy, którymi poruszają się saperzy. Współcześnie posiadamy specjalistyczne pojazdy wyposażone w specjalne pojemniki umożliwiające przewóz przedmiotów wybuchowych i niebezpiecznych (w skrócie mówi się o nich PWiN – przyp. red.), chroniące otoczenie od skutków ewentualnego wybuchu. Należy tu wspomnieć również o indywidualnym wyposażeniu saperów, które jest ciągle udoskonalane i wymieniane na nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Obecnie saperzy dysponują najlepszym dostępnym kombinezonem typu EOD-10 chroniącym użytkownika przed skutkami wybuchu. Pojazd saperski jest wyposażony w hydrauliczny żuraw ułatwiający podnoszenie np. ciężkich bomb lotniczych. Indywidualne wyposażenie takie jak hełmy i kamizelki odłamkoodporne też należą do najnowocześniejszych. Idąc dalej, wspomnieć możemy o zestawach zdalnej detonacji, które znacznie skracają czas działania podczas niszczenia PWiN.

- Na podstawie artykułów publikowanych na łamach naszej gazety możemy powiedzieć, że brzescy saperzy najczęściej wzywani są do usuwania pocisków z czasów II wojny światowej. Mija już ponad 80 lat od wybuchu tego konfliktu zbrojnego, a pocisków z tamtych lat wciąż odnajdowanych jest sporo. Jak często saperzy wyjeżdżają do akcji? Jak ta liczba kształtuje się na przestrzeni ostatnich lat?

 Zanim skomentujesz przeczytaj całość w aktualnym wydaniu Tygodnika Krapkowickiego z 5 września - e-wydanie dostępne tutaj.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: PPPTreść komentarza: Czysty region to największa ściema. Miało być tanio , jest drogo . Częstotliwość wywozu segregowanych śmieci to jest żart na sali. Krapkowice zrozumiało swój błąd i już ich niema w tej eko ściemieData dodania komentarza: 26.11.2024, 15:00Źródło komentarza: Zapłacimy więcej za śmieciAutor komentarza: ArweTreść komentarza: Brakuje informacji, że ścieżkę rowerową przez Oslobloge ufundował POM Krapkowice, a zaliczkę na budowę mostu tymczasowego Prezydent Warszawy Rafał TrzaskowskiData dodania komentarza: 26.11.2024, 08:58Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Budowa tymczasowego mostu na Osobłodze ruszyła – powrót do normalności coraz bliżejAutor komentarza: 321Treść komentarza: Powrót do normalności? Nie będzie w tym ani grama normalności - kolejna nieprzemyślana inwestycja i pieniądze wywalone w błoto. Most postoi ze 2 -3 lata i później co? Droga do rozbiórki? Znacznie lepiej byłoby zbudować porządną drogę od Żywocic aż do błoni za zamkiem. Samochody i tak tamtędy jeżdżą, a taka droga zostałaby już na stałe, w przyszłości po wybudowaniu obwodnicy mogłaby zostać przemianowana na DDR. Co dostaniemy? Cały ruch z okolicy zostanie zwalony na drogę Krapkowicką w Żywocicach i Kozielską w Krapkowicach. Nie zdziwcie się jak mieszkańców szlag trafi i zablokują te drogi, którymi zaraz poleci sznur tirów - wirtualne ograniczenia i zakazy takie jak w Łowkowicach są nic nie warte skoro Policja ma na to wywalone i pojawia się na miejscu najwyżej 2 razy w tygodniu na parę minut.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 07:59Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Budowa tymczasowego mostu na Osobłodze ruszyła – powrót do normalności coraz bliżejAutor komentarza: LolTreść komentarza: Ciekawe kto bedzie budował. Szybkie wyłonienie wykonawcy. Szwagier już czekał pewnie z koparką i łopatąData dodania komentarza: 25.11.2024, 17:56Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Budowa tymczasowego mostu na Osobłodze ruszyła – powrót do normalności coraz bliżejAutor komentarza: boBudowniczyTreść komentarza: Mosty stawia się na przyczółkach które zazwyczaj robi się z betonu. Beton osiąga pełna wytrzymałość po 28 dniach i dopiero wtedy można podpory obciążyć projektowanym mostem, czyli licząc od dziś dopiero po 23 grudnia. a tam ani szalu***ów, ani zbrojenia, ani nasypów że o nawierzchniach drogowych najazdów nie wspomnę. No chyba że starosta Sonik ma asa w rękawie w postaci innych technologii, może nawet kosmicznych, i się do końca roku wyrobią,,, to wtedy odszczekam ale dziś idę po popcorn i bacznie obserwuję.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 13:09Źródło komentarza: Tymczasowy most: Minister finansów dał zielone światłoAutor komentarza: poszkodowanyTreść komentarza: Obieca***i a głupim nadzieja obiecał pan starosta NA MIKOŁAJA BĘDZIE MOST a tu cisza i jazda po bezdrożach i rwanie opon na kamieniach ,no ale pan starosta tam nie jeździ i ma to gdzieśData dodania komentarza: 24.11.2024, 18:46Źródło komentarza: Tymczasowa przeprawa w Żywocicach: nowy most gotowy już wkrótce
Reklama