Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklamahttp://transport-augustyn.pl/
czwartek, 28 listopada 2024 18:47
Przeczytaj:
Reklama https://www.facebook.com/profile.php?id=100031786016437
Reklama
Reklama https://www.bskrapkowice.pl/

Oko w oko z Napoleonem. Historia Christiana von Haugwitza. Część IV

W młodości podróżował z Goethem. Przyjaźnił się z cesarzem, był zaufanym sługą króla Prus. Kilkukrotnie twardo negocjował z Napoleonem, a od jego samodzielnych decyzji zależał pokój w Europie. Mowa o Christianie von Haugwitz, hrabim z Krapkowic i Rogowa.
Oko w oko z Napoleonem. Historia Christiana von Haugwitza. Część IV
Bitwa pod Jeną na obrazie Horacego Verneta.

W młodości podróżował z Goethem. Przyjaźnił się z cesarzem, był zaufanym sługą króla Prus. Kilkukrotnie twardo negocjował z Napoleonem, a od jego samodzielnych decyzji zależał pokój w Europie. Mowa o Christianie von Haugwitz, hrabim z Krapkowic i Rogowa.

Dyplomatyczna układanka
Po podpisaniu traktatu w Schönbrunn Haugwitz był publicznie obwiniany o doprowadzenie do bardzo niekorzystnej sytuacji, w jakiej znalazły się Prusy. Mało kto wiedział, jakie było tło jego działań, a nieprzygotowanie armii pruskiej do wojny było starannie ukrywaną tajemnicą. Król Fryderyk Wilhelm III postanowił nie podpisywać umowy przyjętej przez swojego ministra. Zgodził się na wymianę ziem, ale zdecydował, że Prusy nie zajmą Hannoveru. To miało nastąpić dopiero, kiedy Francja i Wielka Brytania zakończą działania wojenne, na mocy traktatu pokojowego, w porozumieniu z Anglikami. Od razu widać, że zmienione warunki nie odpowiadały intencjom Napoleona, który chciał przede wszystkim doprowadzić do konfliktu prusko-brytyjskiego. 

Christian von Haugwitz dostąpił wątpliwego zaszczytu wyjazdu do Paryża. To on miał przekonać cesarza Francuzów o konieczności wprowadzenia tych zmian. Bonaparte był mocno poirytowany takim obrotem sprawy. Nie było miejsca na negocjacje – ustalenia z Schönbrunn miały zostać natychmiast przyjęte, a dodatkowo pruskie porty zamknięte przed brytyjskimi statkami. W przeciwnym razie armia francuska była gotowa, by ruszyć na osamotnione Prusy. Pole manewru było niewielkie. Ostatecznie król zdecydował się na przyjęcie warunków cesarza. 

Po raz kolejny pokój został uratowany. Kolejne wysiłki wydawały się jednak coraz bardziej bezcelowe. Pruskie sfery polityczne miały dość dominacji Napoleona i zaczęły się skłaniać ku podjęciu walki. Krapkowicki hrabia otrzymał więc nowe zadanie. Po raz pierwszy jego celem miało być nie uniknięcie wojny, ale utworzenie jak najszerszego sojuszu antyfrancuskiego. Christian przystąpił do działania. Udało mu się zapewnić życzliwość Austrii, choć ta nie zdecydowała się przystąpić do walk. Zawiązane zostało przymierze z dwoma ostatnimi, prócz Prus, wolnymi państwami niemieckimi – elektoratami Saksonii i Hesji. Obiecujące były misje dyplomatyczne do Danii i Szwecji. Najtrudniej było z Rosją, której ambasador w Berlinie, von Alopeus, nie chciał rozmawiać z Haugwitzem. 

Zanim skomentujesz przeczytaj całość w aktualnym wydaniu Tygodnika Krapkowickiego z 4 lipca - e-wydanie dostępne tutaj.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: PowiatowyTreść komentarza: To przyjdź i sam ją zbuduj. To jest duże wyzwanie logistyczne i nie jest to takie proste jak się każdemu wydaje.Data dodania komentarza: 28.11.2024, 08:59Źródło komentarza: Tymczasowa przeprawa w Żywocicach: nowy most gotowy już wkrótceAutor komentarza: PPPTreść komentarza: Czysty region to największa ściema. Miało być tanio , jest drogo . Częstotliwość wywozu segregowanych śmieci to jest żart na sali. Krapkowice zrozumiało swój błąd i już ich niema w tej eko ściemieData dodania komentarza: 26.11.2024, 15:00Źródło komentarza: Zapłacimy więcej za śmieciAutor komentarza: ArweTreść komentarza: Brakuje informacji, że ścieżkę rowerową przez Oslobloge ufundował POM Krapkowice, a zaliczkę na budowę mostu tymczasowego Prezydent Warszawy Rafał TrzaskowskiData dodania komentarza: 26.11.2024, 08:58Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Budowa tymczasowego mostu na Osobłodze ruszyła – powrót do normalności coraz bliżejAutor komentarza: 321Treść komentarza: Powrót do normalności? Nie będzie w tym ani grama normalności - kolejna nieprzemyślana inwestycja i pieniądze wywalone w błoto. Most postoi ze 2 -3 lata i później co? Droga do rozbiórki? Znacznie lepiej byłoby zbudować porządną drogę od Żywocic aż do błoni za zamkiem. Samochody i tak tamtędy jeżdżą, a taka droga zostałaby już na stałe, w przyszłości po wybudowaniu obwodnicy mogłaby zostać przemianowana na DDR. Co dostaniemy? Cały ruch z okolicy zostanie zwalony na drogę Krapkowicką w Żywocicach i Kozielską w Krapkowicach. Nie zdziwcie się jak mieszkańców szlag trafi i zablokują te drogi, którymi zaraz poleci sznur tirów - wirtualne ograniczenia i zakazy takie jak w Łowkowicach są nic nie warte skoro Policja ma na to wywalone i pojawia się na miejscu najwyżej 2 razy w tygodniu na parę minut.Data dodania komentarza: 26.11.2024, 07:59Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Budowa tymczasowego mostu na Osobłodze ruszyła – powrót do normalności coraz bliżejAutor komentarza: LolTreść komentarza: Ciekawe kto bedzie budował. Szybkie wyłonienie wykonawcy. Szwagier już czekał pewnie z koparką i łopatąData dodania komentarza: 25.11.2024, 17:56Źródło komentarza: [ZDJĘCIA] Budowa tymczasowego mostu na Osobłodze ruszyła – powrót do normalności coraz bliżejAutor komentarza: boBudowniczyTreść komentarza: Mosty stawia się na przyczółkach które zazwyczaj robi się z betonu. Beton osiąga pełna wytrzymałość po 28 dniach i dopiero wtedy można podpory obciążyć projektowanym mostem, czyli licząc od dziś dopiero po 23 grudnia. a tam ani szalu***ów, ani zbrojenia, ani nasypów że o nawierzchniach drogowych najazdów nie wspomnę. No chyba że starosta Sonik ma asa w rękawie w postaci innych technologii, może nawet kosmicznych, i się do końca roku wyrobią,,, to wtedy odszczekam ale dziś idę po popcorn i bacznie obserwuję.Data dodania komentarza: 25.11.2024, 13:09Źródło komentarza: Tymczasowy most: Minister finansów dał zielone światło
Reklama